„Hova tűnt Daemon Hill?”…nos, talán Palik László máig keresi a már említett versenyzőt, de az biztos, hogy a jelen autósport legfényesebb csillagai idén is megtalálhattuk a monitorok pixelhalmazában! Érdekel a cikk? Olvass tovább!
Nehéz az autós játékokat bemutatni, ez tény. Írásban még nehezebb, hiszen sokkal nehezebb átadni az élményt, amit a pályákon körbe-körbemenet érzünk. Mégis, igyekeztem most egy írásos cikkben összefoglalni ezt az egészet.
Kezdjük az elején. Tavaly kijött az F1 2010, ami valljuk be, küzdött pár gyermeteg hibával. Nem igazán gondoltam volna, hogy egy év elég ahhoz, hogy ezeket teljesen jól kijavítsák. Adott volt egy jó alap, a grafika, amit igazából átvettek a korábbi részből, mégis, ezzel a motorral is a legszebb autós játékok közt emlegetjük az F1-et. Lendüljünk is tovább, hiszen a grafika egy későbbi pont lesz, térjünk rá magára, a játékra. Miután elkészítettük saját offline vagy online profilunkat indulhat a menet. Indíthatunk 5 idényen át tartó karrier móduszt, ahol egy kezdő pilóta becsöppen a „száguldó cirkusz” világába és versenyről-versenyre küzdi fel magát az elitbe. Itt egy jól átlátható kezelőfelületnek hála, egész jól menedzselhetjük a pilótát, olvashatjuk a csapat leveleit, állíthatjuk a bukósisakunkat és mehetünk el a versenyekre. Sikerenként (ami az aktuális célok teljesítését jelenti) kapjuk meg a „fizetésünket”, az XP-t. Ahogy fejlődünk, úgy lesz nagyobb a hírnevünk és jönnek az újabbnál újabb szerződések a nagy csapatoktól. Aki nem akar vesződni ezzel, annak ott a Grand-Prix mód, ahol bátran belecsaphatunk a legjobb autók lecsójába és akár egyenként, akár a komplett idényben végigjárhatjuk a pályákat. Na igen, pályák és autók, a legfontosabb kellékek a pilóta mellett. Nagyszerűen kidolgozott és tökéletesen modellezett világba csöppenünk bele, amit maga, a vezetési élmény tetőz. Nehéz leírni az élményt, amikor a KERS + DRS kombót aktiválva, a monzai egyenesben 343 km/h-s csúcssebességgel, az utolsó körben egy Ferrarival legyepálod Vettelt. Magnifique (mányifik)! Az ellenfelek egész korrekt MI-t kaptak, bár néha eléggé levegőnek néznek, főleg időmérőn, amikor elvárná az ember, hogy senki ne kacsázzon előtte. Magasabb szinten már elég jó kis csatákat lehet vívni velük az első helyért. Ezek mellett, minden extra itt van. A már említett sebességfokozókat a meghatározott szabályok szerint használhatjuk. A DRS csak a harmadik körtől aktív és a KERS sem végtelen, de jutott még nekünk Safety Car is, ha olyan a helyzet. Az autók beállítása is fontos, hiszen esőre mégsem mehetünk ki, egy száraz pályára beállított járgánnyal, nem igaz?
Az irányítás még billentyűvel is tökéletes. Tudom, eléggé in medias res közöltem, hogy az irányítás jó, de tényleg, nagyon jó. Megtalálták az átmenetet szimulátor és árkád között, ami az átlag játékosoknak tökéletes. A kezdőbbeknek van némi segítség is, akár a fékezésben, akár a kanyarbevételben nézzük, a játék ezzel abszolút felhasználóbarát lett. A kanyarodásban a Need for Speed: Shift (sztem Shit, de mindegy)-hez hasonlóan a pályára rajzolt csíkok segítenek, hogy megtaláljuk az ideális ívet, ahol kellő sebességgel hasíthatunk el, remélhetőleg az ellenfelek mellett.
Az autós játékok nem az igaziak a megfelelő hangok nélkül. A már említett 343 km/h-s élményt csak fokozta a bőgő motor hangja. Szinte érzi az ember, hogy mikor pörög fel a motor a kellő fordulatra, és tökéletesen hallható, mikor nyílik az a bizonyos szárny. A közönség és a világ hangulata is nagyon ott van, ez mindenképp a szerkesztőket dicséri (pacsi nekik). Mellékesen jegyezném meg az intró zenét, ami nekem nagyon bejött és lejjebb láthatjátok/hallhatjátok, a cikk után.
A konklúziót levonnám így, a sorok végére. Az F1 2011 számomra az év autós játéka, akárki-akármit mondd. Nagyon jól eltalált hangulat és stílus, amit a motorok bőgő hangja és a DRS felvillanó zöld fénye egészen a csúcsig emelt…bár tudnék belőle K.O.mmentátor videót csinálni…